JG zijn WTG-aanhangers / BL-aanhangers?
Op dit forum worden herhaaldelijk uitdrukkingen gebruikt als "JG zijn WTG-volgelingen", "JG zijn BL-aanhangers" of woorden van gelijke strekking. De allereerste vraag die daarover beantwoord zou moeten worden is: Waarom worden deze uitdrukkingen gebruikt? Want iedereen hier weet ook wel dat de gemiddelde JG gewoon zijn of haar best wil doen Jehovah God zo goed mogelijk te dienen.
Uiteraard kan ik in dit bericht alleen voor mijzelf spreken, maar wanneer ik de uitdrukking BL-aanhanger gebruik (ik ben zelf niet zo gecharmeerd (meer) van WTG-volgeling, want dit dekt de lading naar mijn mening niet) dan heb ik daar een bedoeling mee. En die bedoeling is NIET de oprechtheid van JG in twijfel te trekken of JG erop aan te vallen dat zij BL-aanhangers zijn. Want, ik denk tevens dat de meesten dit in hun oprechtheid niet eens doorhebben. De hele term is wat mij betreft feitelijk een aanklacht tegen het BL zelf, omdat ZIJ degenen zijn die ervoor zorgen dat JG hen volgen in alles wat zij zeggen. Sterker nog, het BL zelf is degene die van JG verlangt dat zijn hen volgen/ aanhangen in alles wat zij zeggen.
De eenvoudigste illustratie om aan te tonen dat JG het BL blindelings volgen, is te vragen hoe JG reageren op het moment dat het BL een willekeurig standpunt wijzigt (groot of klein)? Vrijwel elke JG zal onmiddellijk dit nieuwe standpunt omarmen en net zo fervent als waarheid uitdragen als het voormalige standpunt. Het is immers afkomstig van Gods communicatiekanaal, wat naar eigen zeggen geen lijntje met God heeft, geen speciale inzichten krijgt en geen extra heilige geest dan leden van de grote schare

Denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan de vele keren dat de uitleg rond de term "het geslacht" is gewijzigd (). Het gegoochel met deze term door de jaren heen (waarbij men zelfs een keer is teruggekeerd naar zogenaamd "oud licht"!) wordt door alle JG onmiddellijk aanvaard op het moment dat het BL dit in een publicatie heeft geschreven. En, sterker nog, het nieuwe standpunt wordt op diverse fora op Internet met hand en tand verdedigd onder het mom van nieuw licht (een term die overigens OOK door het BL zonder enige ondersteuning vanuit de bijbel op hun eigen uitleggingen van toepassing wordt gebracht).
Kortom, JG volgen het BL / WTG in alles wat zij zeggen, of dat nu een standpunt wijziging is, een terugkeer naar een voormalig standpunt (menigmaal voorgekomen) of "raad" over welk aspect van het dagelijks leven maar ook.
Dus, zijn JG (onbewust) WTG-volgelingen/BL-aanhangers? Ik denk van wel!